Nejlepší z nejlepších aneb Volba za desetiletí časopisu Pivo Bier Ale 2010 až 2019
V řadě oborů mají odborní publicisté i redakce časopisů při hodnocení trhu silné postavení. Například ceny EISA (European Imaging and Sound Association) pro nejlepší televizory respektují v oblasti spotřební elektroniky největší značky, jako je Sony nebo Samsung, natolik, že je samy používají jako silný prvek prezentace. Logo s takovým oceněním najdete na každém přístroji. Cenami šéfredaktorů se chlubí také prodejci počítačů, filmaři nebo hudební společnosti. Náš časopis uděluje Výroční ceny od roku 2011 a nyní logicky nastal čas velké rekapitulace.
Ceny časopisu PBA pro nejlepší nově vzniklé pivovary, nově vařená piva, ale také zaměřené na péči o dlouhodobou kvalitu produktů udělujeme každoročně, a když se podíváme na výsledky od roku 2010 až do roku 2019, tedy do doby, kdy v březnu loňského roku vypukla pandemie, řada dat viditelně potvrzuje, že se jedná o dobu výrazného rozvoje a vzestupu.
Jen dvacet nejlepších
Na příkladu dvaceti udělených cen v 19 kategoriích chceme z našeho pohledu vysvětlit, proč o uplynulých deseti letech hovoříme v takových superlativech a jako o jednom z nejvýraznějších zápisů do historie českého i moravského pivovarnictví. Považujeme je za Zlaté desetiletí, které v mnoha ohledech nemá od roku 1918 obdobu a silně evokuje zlatou éru, kdy se v průmyslových pivovarech zrodil český ležák. Pohled na trh z hlediska honby za rekordními výstavy dnes již patří minulosti a je překonaný. Právě během minulého desetiletí totiž přestal hrát hlavní roli, stejně jako co největší množství vypitého piva. Místo nich nastoupila jiná měřítka – zážitek z piva, jeho kvalita a z ekonomického pohledu zaměření tržby. Prosperita pivovaru se již neodvíjí pouze od toho, kolik piva kdo vyrobí, ale především od toho, za kolik ho prodá a zda se k němu zákazník bude opakovaně vracet, ani nebude nutné se podbízet cenou.
Respekt a prestiž
České pivo s největší pravděpodobnost patří k nejlepším na světě v poměru prodejní ceny a pitelnosti nápoje. Vděčíme za to sládkům, kteří precizně ovládají řemeslo. Minulé desetiletí však otevřelo cenový vějíř způsobem, na jaký ještě na začátku milénia nikdo ani nepomyslel. V pivním baru stejně jako v pivotéce najdete piva, jejichž ceny se liší desetinásobně. Mnohdy překračují i ceny stejného objemu dobrého vína.
Rozvoj řady pivovarů ve druhé polovině minulého desetiletí dokazuje, že vedle levného piva se stejně dobře prodává i to podstatně dražší. Oboje má svého zákazníka. Celému oboru pivovarnictví to rozhodně prospělo a přineslo respekt. Pootevřely se mu dveře do gastronomie i do obchodů s delikatesami. Je tedy určitě prospěšné hledat osobnosti, které se podílely právě na této změně a dodaly vaření piva zaslouženou prestiž.
Oproti předchozím letům, kdy našemu časopisu šlo o co nejpodrobnější zmapování situace za uplynulý rok, jsme se rozhodli počet udělených cen razantně snížit. Kritéria pro udělení ceny jsou kvalita nápoje, originalita receptur i ochota pivovaru vykročit do neznáma a podstoupit riziko jako první. Odvahy bylo především v prvních letech potřeba na konzervativním trhu, jakým bezesporu český zůstává, opravdu hodně. A také pokory. Ta stále platí na rozdíl od ješitnosti za znak těch nejlepších pivovarských.
Přehled všech vítězů najdete v časopisu PBA č. 90